Alberto Lomnitz

Alberto Lomnitz

Director

director

Alberto Lomnitz es titulado de la Maestría en Comunicación y Teatro de la Universidad de Illinois en Chicago.  De su vasta trayectoria como director de escena, algunos de sus trabajos más recientes son:  El efecto de los rayos gamma de Paul Zindel, Civilización  El origen de las especies de Luis Enrique Gutiérrez (LEGOM); El Funcionario Bueno de su propia autoría; Roma al final de la vía de Daniel Serrano.

Se ha destacado también como director de obras para niños con obras como: La vuelta al mundo en 80 días de Julio Verne y El rey que no oía, pero escuchaba de P. Szuchmacher, con la compañía Seña y Verbo: teatro de sordos;  así como obras para jóvenes (adolescentes) como: Inmolación de Enrique Olmos y La máquina de Esquilo de LEGOM.

Como dramaturgo, recibió con su hermano Claudio el Premio Nacional de Dramaturgia UAM-UdeG 2009 con el drama histórico El Verdadero Bulnes. También se han llevado a escena, de su autoría: El Funcionario Bueno (mención honorífica en el Premio Nacional de Dramaturgia Manuel Herrera 2009), Ecos y sombras, ¡¿Quién te entiende?!, así como  las obras para niños La fogata Palibantinú y El Misterio del circo donde nadie oyó nada (escrita con Carlos Corona), entre otros textos.  Así mismo, es un experimentado traductor de teatro, del inglés al español.

Cómo actor ha incursionado en teatro, cine y televisión. Ha participado en distintos aspectos del diseño escénico: escenografía, iluminación y creación de máscaras. Miembro fundador de la Liga Mexicana de Improvisación, es un destacado entrenador de improvisación cómica.

Es el fundador y director de la compañía Seña y Verbo: teatro de sordos (1993 al presente).  Además, ha fungido como director artístico de la Compañía Nacional de Teatro (1998 a 2000), Argos-Teatro (2001 a 2002) y la Compañía Titular de Teatro de la Universidad Veracruzana (2005 al presente).  Actualmente es miembro del Sistema Nacional de Creadores de Arte del FONCA.


Alberto Lomnitz

Director

Is a graduate in Communication and Theatre by the University of Illinois at Chicago. He is a director with an important trajectory. Some of his recent works are: The effect of  gamma rays by Paul Zindel, Civilization and the origin of the species by Luis Enrique Gutiérrez (LEGOM), The Good Official written by himself  , and Rome at the end of the line by Daniel Serrano.

He has also stand out as director of plays for children with works such as Around the World in 80 Days by Jules Verne and The King who did not hear, but could listen by Perla Szuchmacher, with the company Seña and Verbo: theater for the deaf and plays for youngsterssuch as: Immolation by Enrique Olmos and Machine Aeschylus by LEGOM.

As a playwright, he received, along  with his brother Claudio,  the National Playwrighting Award UdeG-UAM-2009 for the historical drama The True Bulnes.

Some other plays that have also been staged by him are: The Good Official (honorary mention in the National Playwrighting Award Manuel Herrera 2009), Echoes and Shadows, Who Understands You?!,  and plays for children: Palibantinú, The Mystery Circus where nobody heard anything (written with Carlos Corona), among other texts. He is also an experienced theater translator from English into Spanish.

As an actor, he has dabbled in theater, film and television. He has participated in several aspects of stage design: scenery, lighting and masks. Alberto is a founding member of the Improv Mexican League, and an outstanding coach for improvisational comedy.

He is the founder and director of the company Sign and Verb: Theatre for the Deaf (since 1993). He has been as artistic director of the National Theatre Company (1998-2000), Argos-Theatre (2001-2002) and the Theater Company of Veracruzana University (2005-until today). Currently he is a member of the National System of Art Creators-FONCA.

 

Advertisements